Monday, 30 May 2011

Selamat datang ke pondok buruk

Masa hari jumaat yang lepas aku g ambik spupu, Efa kat Padang Jawa. Dia spupu sebelah arwah mak. Dia baru datang KL dan dapat kerja dikilang Canon Shah Alam. Dalam kol 3.30 ptg aku gerak keluar dr umah ke KTM Batu Caves-Padang Jawa. Nasib baik, masa sampai kat sana, tren sudah ada. Lega rasanya. Tak payahlah aku nak tunggu lama-lama. Sampai di Padang Jawa, Efa dah beli tiket untuk aku dan terus tuggu tren untuk balik Batu Caves semula. Perjalanan dari Padang Jawa tak terasa. Kami berbual panjang disepanjang perjalanan. Nasib baik stesen Batu Caves stesen akhir sekali. Tak perlu kami nak berjaga-jaga supaya tak tersalah stesen. Sampai kat rumah dah kol 6.30. En.Suami belum smpai lagi sebab dia ada khursus di Putrajaya.

Malamnya kami masak-masak. Berselera betul la aku makan. Biasanya nak habiskan satu pinggan pun susah. Padahal lauk malam tu memang ringkas sangat. Kekenyangan kami pada malam tu ;)

Paginya, suami sudah keluar kerana ada majlis berkhatan. Maka, tinggallah kami berdua. Seolah-olah memberi ruang pada kami untuk bercerita. Aku dengan Efa memang rapat sejak kecil lagi. Hari tu kami banyak mengimbau kisah masa kecil kami, kenakalan kami, keluarga kami di kampung. Rindunya masa dulu. Rasanya macam nak kembali pada zaman kecil-kecil dulu.

Tengahari tu sekali lagi memasak Sup Ayam............mmmmmm! sedapnya ;) Malamnya pula, kami menerima kunjungan zaty. Makin ramai yang datang, makin meriahlah rumah kami, makin berseleralah kami makan berlaukkan sup ayam tadi. Makan bertambah-tambah ;)

Pagi ahad tu, zaty dah kembali ke Shah Alam. Tengahari pula, kami bersiap siap untuk menghantar Efa ke rumah sewa. Selamat datang Fa ke pondok buruk aku, nanti kau datang lagi.Boleh kita berkumpul lagi. Jaga diri di tempat orang.




No comments:

Post a Comment